Живадин Јовановић,o академику Михајлу Марковићу
Саопштења |
АКАДЕМИК МИХАЈЛО МАРКОВИЋ[1]
О академику Михајлу Марковићу, као научној и националној величини друге половине 20. и прве декаде 21. века, време и познаваоци његовог дела, тек ће дати свој суд. Онима који су имали привилегију да дуже или краће време сарађују са њим, на располагању је могућност и морални дуг да забележе како су га доживљавали. Свако из свог угла.
У Београдском форуму за свет равноправних чији је један од оснивача и руководиолаца, Академик Михајло Марковић је био поштован као личност која је у себи на непоновљив начин сједињавала – револуционара, антифашисту, филозофа-научника, педагога, хуманисту, политичара-левичара, врхунског интелектуалца, антиглобалисту. Једноставог, концизног и јасног у изражавању о најсложенијим друштвеним феноменима и одговорног у извршавању сваке прихваћене обавезе.
На помен имена Михајла Марковића прва мисао која се намеће непосредно после његовог одласка јесте празнина, нестанак равнотеже, или - повећање неравнотеже. Његовим одласком настаје, или се продубљује неравнотежа у српској филозофији, у науци, уопште. Неравнотежа у Српској академији наука и уметности, у комуницирању са светом науке изван Србије. Неравнотежа у јавном житовту у Србији. Неравнотежа у односима левице и деснице, у односима унутар левице, неравнотежа између глобалиста и антиглобалиста.
Иако су медији у Србији протеклих година и према њему, уз часне изузетке, били, углавном, затворени, повремено се ипак појављивао, чак и у тзв. централним. Када би се у штампи или на телевизији појавио интервју са академиком Марковићем, то је увек био догађај у јавном и политичком животу. Једноставне оцене стварности, мисли и поруке које су најчешће опомињале, позивале на разум, достојанство, на поглед даље од тренутка – дуго су живеле, биле предмет коментара или аргуменат у потоњим расправама. Из његових изјава зрачили су ширина, слобода и морална чистота какве красе само оне ретке личности чије мисли надилазе тренутак и прилику, које поштују истину, правду и друге универзалне вредности.
У Форуму, као и у Србији и изван ње имао је углед постојаног левичара, правог интелектуалца који интересе друштвеног, националног и државног напретка увек ставља испред личних или партијских, а дугорочне испред тренутних, привремених. Није прихватао догме - ни у идеологији, ни у науци, ни у животу. И као комуниста и као социјалиста био је дисидент. Дисидент, али активни борац. Јасно је говорио шта је штетно у политичкој и друштвеној пракси, у пракси КПЈ (СКЈ) и СПС којима је припадао, али је ппаралелно нудио идеје како да се грешке исправљају и да се политика и политичари не удаљују од живота и потреба народа.
Био је борац за слободу и равноправност, против једноумља, волунтаризма, наметања туђе воље и интереса, против отуђења власти од народа. У свом животу борио се, пре свега, знањем и умом, а када је то било неизбежно – и оружјем.
Моралан у животу, науци и политици
Био је личност високих моралних назора. Прихватао је дијалог са људима другачијих погледа па и другачијих идеологија, али се клонио оних које је сматрао неморалним и грамзивим.
„Интелектуалци морају бити наоружани знањем и моралом, или их уопште неће бити“ – упозорава у једној од својих анализа објављених у књигама Београдског форума.[2]
Наука може бити оруђе напретка, али и оруђе зла – говорио је и писао. За напредак друштва неопходно је да научници и наука поштују универзалне принципе морала, упозоравао је.
Научник европског и светског формата, предавач на најпрестижнијим светским универзитетима. Мера и веза југословенске и српске науке, посебно филозофије, са европском и светском науком. Аутор је дела трајних вредности по којима се српска наука и филозофија друге половине 20. века распознају у европским и светским размерама.
Као човек, научник и политичар увек је импоновао својом интелектуалном храброшћу и достојаством.
Више је био потребан другима него други њему. Ипак, високо је ценио је значај обједињавања и организованог деловања. Једном сам га питао да ли размишља о некој новој „Корчуланској школи“ у условима „демократске транзиције“. Одговорио је да је критичка филозофска и друштвена мисао данас потребнија него икада, али је притисак идеолога глобализма, једноумља, заступника система по једном једином моделу толико снажан, разгранат и суптилан да је добар део интелектуалних снага или претворен у активне адвокате глобализма, или поткупљен, или другачије ућуткан. Погубно је што је државни фундаментализам у бившим социјалистичким земљама, замењен наметнутим тржишним фундаментализмом који су најразвијеније земље Запада нпустиле још 30-тих година прошлог века. Но, притисак глобализма попушта, центри моћи на Западу постају преокупирани ратовима које не могу добити, нагло израстају нови „полови“ светских односа. Све то ствара повољније услове за другачије визије развоја у свету и унутар појединих држава – говорио је академик Михајло Марковић.
Од других је најчешће знао више, али је свакога уважавао, пажљиво слушао и настојао да разуме - квалитет који толико недостаје посленицима јавног и политичког живота у Србији данас.
Према сваком саговорнику пажљив, али врло јасан у критици ставова са којима се није слагао, ма откуда и ма од кога долазили.
Са поверењем је прихватао оне који су му прилазили, тражили од њега савет, или подршку. Нажалост, појединци нису на исти начин узврћали, а било је и оних који су његово разумевање и подршку злоупотребљавали.
Пре равно 10 година Академик Михајло Марковић је учествовао у стварању Београдског форума за свет равноправних као независног, нестраначког и непрофитног удружења српских интелектуалаца. Он је један од аутора Програмске декларације и Статута Форума. У часу одласка био је председник Програмског савета и члан Управног одбора Форума. Учествовао је на многим трибинама, округлим столовима и јавним иступањима Форума.
Инсистирао је да се Београдски форум у свом јавном комуницирању увек представља као независно удружење, а не као невладина организација. Зашто, сувишно је објашњавати.
Његове анализе и радови објавњени су у преко 20 књига и публикација Форума посвећених улози интелигенције, националним и државним приоритетима, Косову и Метохији, сиромаштву, левици у Србији и у свету, агресији НАТО, антифашистичком покрету, уставном оређењу и многим другим темама обрађеним у току протеклих 10 година.
Дубоко је веровао да је Србији неопходно место где се негује критичка, независна мисао и стваралаштво без политичких и бирократских стега. Зато је и поред својих обавеза у Српској академији наука и уметности, поред посвећености читању и писању књига, гостовања на страним универзитетима, редовно учествовао у активностима Форума, дајући немерљив допринос афирмацији овог удружења.
Имао је осећај за меру, јасне критеријуме. Није желео да се меша у „туђе“ послове и специфичну тематику изван области које је добро познавао. Људи иѕ Форума често су били и неодмерени у захтевима да буде носилац или координатор многих тема или пројеката, знао је да каже да ће он радо омоћи, бити присутан, али да је логичније да носиоци буду људи који се непосредно баве одговарајућом проблематиком.
Није био задовољан ангажманом српских интелектуалаца. Замерао им је због подавања конформизму, апологије властодржаца, колебљивости, олаког прихватања туђих оцена о узроцима југословенске кризе. Чудио се како поједини његови бивши ученици и колеге могу прихватати оцене западних аутора о новијој и старијој историји српског народа, па чак препоручивати њихове књиге као уџбенике на српским факултетима.
„Међу (српским, ж.ј.) интелектуалцима широко је распрострањен став да њихов задатак није да критички оцењују садашњост, нити да се сматрају одговорним у времену кризе“ – примећује академик Марковић у књизи „Интелектуалци и друштвена стварност“[3].
„Одричући се критике друштвене стварности, интелектуалци, посебно научници су дозволили себи да буду инструментализовани од стране центара политичке, економске и војне моћи“.
„Знање одвојено од морала, наука коју не би усмеравале етичке вредности, може бити употребљена за добро, али и за зло. Дакле, без те регулативе моралним судовима, наука може бити употребљена за зле циљеве“ .
Михајло Марковић је био дубоко уверен да друштво може напредовати само ако обезбеђује праведну расподелу друштвеног богатства. Напредовати у економском, али и у културном, научном, хуманистичком погледу. Веровао је у друштво социјалне правде, у систем који успоставља равнотежу између ефикасног, дакле, тржишног привређивања и расподеле која не сме производити беду и сиротињу на једној и мали број екстремно богатих, на другој страни.
У његовом схватању и учењу није било сукоба између социјалног и националног. Док се целог живота борио за идеал социјално праведног друштва, рано је закључио да се многа решења у бившој СФРЈ доносе на штету српског народа. Оштро је критиковао решења из Устава СФРЈ од 1974. године која су практично развлашћивала Србију у њеним покрајинама и нарушавала њену равноправност на нивоу федерације, тако што су обе покрајине третиране као констититутивни елементи федерације. У пракси је то значило да су уставним решељима делови Србије усмеравани против Србије.
Током југословенске кризе било је јасно да су међународни центри моћ сва решења тражили и предлагали на штету легитимних интереса српског народа. Не само да није остајао равнодушан на тѕкав однос, већ се борио против свих манипулација и сатанизације српског народа.
Његов прилог књизи „Косово и Метохија – од Србије зависи“[4] насловио је „ПЛАН ЗА ТРАЈНУ ОКУПАЦИЈУ КОСМЕТА ОД СТРАНЕ СИЛА ГЛОБАЛИЗМА“. У том једноставном наслову су садржани и оцена тзв. плана Мартија Ахтисарија који се своди на окупацију и однос према глобализму и метод којим се служе носиоци глобалистичког концепта уређења светских односа.
Ради се о плану за стварање НАТО државе. Каква је то држава у којој је највиши ниво власти командант НАТО – коментарисао је Аакадемик Марковић!
О светској кризи
Узроци кризе у САД нису хипотекарни кредити и незајажљиви апетити менаџера банака, осигуравајући друштава и других кропорација – како се то обићно представља. То је врх леденог брега, површина, оно што је пробило балон кризе која је потом преплавила и САД и свет. Узроци су много дубљи и невидљиви. Они су у основи импаријалистичког система који сам у себи не располаже решењима.
Просто је невероватно колико је распрострањено веровање и међу образованим Американцима, у интелегинецији, па чак и у делу научних кругова који верују да ће кризу решити упумпавањем трилиона долара у оживљавање банкротираних банака, осигуравајућих друштава и индустријских корпорација! Тиме се само привремено одлаже још дубља криза и њене далеко драматичније последице.
Савремени капитализам нема моћи да се суочи са правим узроцима кризе.
Неопходне су корените промене система – партиципација у управљању, праведна расподела богатства и хуманистички концепт нових друштвених односа.
Ово су само неке од мисли и теза које је академик Марковић јавно заступао.
За шири концепт људских права
Залагао се за широки, универзални концепт људских права и борио против њоховог свођења само на политичка, као и против двојних стандарда које примењују САД. У том смислу, често је јавно истицао да Повеља УН о социјално економским правима од 1948. представља обавезу за све земље, без обзира на њихову величину, или друштвено уређење. Критиковао САД које су биле иницијатор за усвајање те Повеље а нису ратификовале њен члан 23. који гласи:
„1. Свако има право на рад, на слободан избор запослења, на правичне и повољне услове рада и на заштиту од незапослености.
2. Свако без икакве разлике има право на једнаку плату за једнаки рад“.
Јавно је критиковао власт у Србији после октобра 2000. која је прихватила амерички концепт према коме се људска права ограничавају само на политичка, а да право на рад није и не може бити никакво право.[5]
Национални и државни приоритети
Ево како је Михајло Марковић видео националне и државне приоритете Србије:[6]
- Сачувати максимум могућег суверенитета („Можда ми нећемо моћи да спречимо отцепљење дела, или целине Косова и Метохије, одвајање Црне Горе... Али то није у нашем интересу, не сме се десити са нашим пристанком и ми се не смемо одрећи права да поново покренемо сва та питања у другчијим повољнијим околностима“).
- Модерна демократска држава, република. То ѕначи и партиципативна и економска демократија, а не само процедуре.
- Рационална организација привреде. Алтернатива државном фундаментализму није тржишни фундаментализам који је на Западу напуштен још 30-тих година прошлог века. ЕКОНОМСКА ДЕМОКРТИЈА, ПАРТИЦИПАЦИЈА. Социјална сигурност, хуманизација рада.
- Обнова становништва
- Очување културног идентитета. КУЛТУРНА И ДУХОВНА ИНТЕГРАЦИЈА СРПСКОГ НАРОДА. То није у супротности са припадањем Европи. Србија је одувек била и сада је део Европе.
Отишао је један борац, а фронт се мења. Један мислилац и стваралац, а толика неравнотежа. Реч имају његови следбеници.
[1] Проширена беседа на Првој филозофској академији „Михајло Марковић“, 24. фебруар 2010., Београд
[2] Интелектуалци и друштвена стварност“, Београдски форум за свет равноправних, Београд, 2005., стр. 28
[3] Београдски форум ѕа свет равноправних, Београд, 2005.
[4] Београдски форум ѕа свет равноправних, Београд, 2007., стр. 11-14.
[5] Незапосленост и сиромаштво у Србији, Београдски форум за свет равноправних, Београд, 2005.
[6] Национални и државни приоритети, Београдски форум за свет равноправних, Београд, 2004, стр. 25-34
< Претходна | Следећа > |
---|