Сахрањен академик Михајло Марковић
Саопштења |
У присуству најближе родбине, колега из Српске академије наука и уметности, са београдских и других универзитета, великог броја пријатеља и поштовалаца из научног, културног и јавног живота, 10. фебруара 2010. године, на Новом гробљу у Београду, сахрањен је академик Михајло Марковић. Сахрани су, поред других, присуствовали председник Србије Борис Тадић, потпредседник Владе и Министар унутрашњих послова Ивица Дачић, бивши председник СР Југославије, књижевник и академик Добрица Ћосић и многе друге јавне личности.
Опроштајне говоре крај одра академика Михајла Марковића одржали су академик Коста Чавошки, у име САНУ, професор Зоран Јевтовић, по личној жељи академика Михајла Марковића и глумица Народног позоришта Ивана Жигон.
Овом чину претходиле су комеморативне седнице у Београдском форуму за свет равноправних 09. фебруара 2010. године и у седишту Социјалистичке партије Србије 10. фебруара 2010. године. На првој је говорио Живадин Јовановић, председник Београдског форума за свет равноправних, а на другој професор Петар Шкундрић, потпредседник СПС-а и Министар рударства и енергетике.
ГОВОРИ НА ОПРОШТАЈУ ОД АКАДЕМИКА МИХАЈЛА МАРКОВИЋА :
Проф. др Зоран Јевтовић
Филозофски факултет, Ниш
Говор по последњој жељи преминулог академика Михаила Марковића
Драги Михаило,
опроштаји су по природи тужни, али као што си и сам говорио, упркос свему, животу треба рећи – ДА! Мало људи је тако храбро, истрајно и стоички пролазило кроз белосветске олује и кошаве двадесетог века, луцидно чувајући стваралачки немир, аутентичност и револуционарни дух, ни за педаљ не одступајући од хуманистичких и левичарских опредељења. Илегалац, партизан, комуниста, шахиста, филозоф, праксиста, ангажовани интелектуалац, професор, хуманиста, социјалиста, академик и надасве – човек – то си био Ти! И бројни падови и победе уткани су у филозофију живота коју си тако оптимистички ширио око себе, једноставно објашњавајући најсложеније појаве и процесе у друштву изложеном убрзаним и драматичним цивилизацијским променама. У свету лажи, неповерења и лицемерја, деоба и сеоба, моралног труљења и декадентности, опстајао си као светионик, слободоуман, упоран, независан и доследан. Твој живот је прича о Југославији које више нема, о ковачима лажног братства и јединства, о изданој и осакаћеној Србији, о духовним играма у којима се истина и смисао повлаче пред манипулацијама и заблудама, о људима који не пристају на ћутање и самозаборав!
Говорио си да човек увек мора имати свој животни пројекат, инсистирајући на чврстини уверења, што и није својствено савременим интелектуалцима. Отворено, објективно и критички жигосао си појаве у друштву, не либећи се да јавно прозовеш лопове, ратне профитере и трговце идеалима, спремне да се зарад мрвица власти одрекну сопственог народа, прошлости и поноса. Ниси пристајао да за лажни мир жртвујемо слободу, идентитет, социјалну правду и националну независност, а то што те тада нису чули цена је стања у којем се Србија сада налази. Вратио си достојанство марксистичкој теорији и ставовима праксис филозофије, обезбеђујући јој достојно место у светској науци. Све твоје књиге, теоријске и мемоарске, зраче дубоким мисаоним оптимизмом, вером у бољи и срећнији живот, зрелошћу и енергијом која смирује и буди наду. У њима је видљив спој строге логике, научне принципијелности, чврстине доказа, висок ниво мисли и енергије воље.
За разлику од оних који су живели од твојих идеја, ти си живот дао за идеје, дубоко уверен да будућност припада новом социјализму. Партија која се отуђила од себе и својих чланова није више могла бити твоја, иако си поставио темеље њеног деловања. Патриотизам ниси схватао као еуфорично махање националним заставама, већ као етичку категорију о којој не вреди расправљати. Србија, филозофија и Христина били су закључани у твом срцу, али је у њему имало места и за обичне, али тако драге људе чије си животне судбине са пажњом слушао и чинио све да им помогнеш.
Драги професоре!
Време је да подвучемо 87. годишњи биланс Твог испуњеног живота: значајно стваралачко дело великог опсега, немерљив углед у светској академској заједници, неизбрисив траг у нашој политичкој култури и филозофији, љубав и разумевање у породици, бројна пријатељства свуда где си боравио. На професионалном, личном и друштвеном плану остварио си већину онога што си желео. Скица десетогодишњег плана радова које си мислио да напишеш остала је отворена на твом радном столу, у кабинету. Једино те је смрт изненадила, можда и због тога што се ње никада ниси ни бојао. Време је да се одмориш драги пријатељу, нека други наставе оно што си започео!
Човек не умире одласком са овог света. Права смрт је када нестане из нашег памћења и када плесан и заборав прекрију његово дело. Неки млади људи и данас ходају усправно, читају Твоје књиге и шире Твоје идеје. Јуриш на небо није завршен, битка за слободу се наставља! Толико ти као твоји поштоваоци дугујемо.
Нека ти је вечна слава и хвала за све!
Проф. др. Петар Шкундрић
Говор на комеморативној седници поводом смрти академика Михајла Марковића одржаној у СПС-у, 10. фебруара 2010.
Поштована породицо,
драги другови и пријатељи нашег друга Михаила Марковића,
другарице и другови,
Све нас је дубоко потресла вест о смрти нашег друга Михаила Марковића, оснивача СПС, аутора и утемељивача програмских основа и Програма СПС, великана социјалистичке мисли наше епохе, највеће мисаоне фигуре српске и југословенске филозофије 20. века и првог десетлећа 21. века, угледног професора Београдског универзитета и редовног члана Српске академије наука и уметности.
Личност и дело Михаила Марковића превазишло је границе Србије и бивше Југославије и заузело веома запажено место у токовима савремене европске теоријске мисли и тако наша филозофија остварила свој први и до сада непревазиђени продор у свет.
На крају својих особито стваралачко богатих животних стаза, наш друг Михаило Марковић оставио је на ползу и славу свом роду неизбрисиве трагове који ће бити непресушни извор и инспирација садашњим и будућим поколењима кроз своје изванредно научно дело као научни радник посебног кова, али и као човек огромне енергије и друштвено-политичког ангажмана, коме су идеали слободе, социјалне правде и људске равноправности и солидарности били, не само политичка, већ и животна филозофија.
Михаило Марковић се родио у Београду 24.02.1923. године. Као ученик Друге мушке гимназије определио се за борбу за формирање друштва социјалне правде и бива примљен у СКОЈ 1940. године. До 1944. припада илегалном клубу Београдске омладине суделујући у диверзантским акцијама против фашистичког окупатора. У мају 1944. године одлази у партизане. Веома брзо бива постављен за комесара чете, а затим батаљона. У то време постаје члан КПЈ, у којој остаје до студентских демонстрација 1968. године.
Студије филозофије, као капетан ЈНА, уписао је 1946. а завршио 1950 године. 1951. године изабран је за асистента Филозофског факултета, докторирао 1955. на тему ,,Формализам у савременој логици". Други свој докторат "Концепт логике" одбранио је на Лондонском универзитету 1956. године. За доцента Филозофског факултета у Београду изабран је 1956, за ванредног професора већ 1958, а за редовног 1963, када је изабран и за дописног члана САНУ. Подлога за избор у звање редовног професора и дописног члана САНУ било је његово опсежно дело "Дијалектичка теорија значења" које му је донело највиша и друштвена признања (Седмојулска награда) и статус водећег југословенског филозофа.
Био је један од оснивача и носилаца Корчуланске летње школе и часописа PRAXIS који стиче светски углед као средиште слободне критичке мисли и представља најважније токове савременог марксизма.
Његов слободоумни и критички однос према друштвеној пракси и стварности доводи га у сукоб са актуелном партијском и државном елитом, због чега се после стишавања студентских немира 1968. распушта основна организација СК на Филозофском факултету, а Михаило, са још седморицом колега, бива суспендован из наставе 1975. године.
Ово насилно уклањање са Филозофског факултета га није уздрмало, него је са истим оптимизмом наставио рад у Академији наука. Иако проглашен за дисидента, што му је пружило још већи простор у Европи и свету да објављује своје научне радове или држи предавања, и био изложен различитој репресији, није, као неки други, окренуо леђа социјализму и марксизму. Није желео, нити је био спреман, да се одрекне својих ранијих уверења. Своје тешко искуство је схватио као повод за даљу борбу за своје политичке и животне идеале.
Наш друг Михаило је, једноствано речено, живео своју фиозофију. Није само реч о тесној вези између његовог теоријског рада и властитог животног искуства, већ пре свега, о јединству филозофског уобличавања света и практичног односа према том свету. Кад год је могао, остваривао је јединство теорије и праксе, што је учинио и 1990. године као један од оснивача СПС.
Поштовани пријатељи,
СПС је имала и има велику част што је у својим редовима имала таквог човека као што је академик Михаило Марковић, што је баш он био један од оснивача и творац Програма и потпредседник СПС од њеног оснивања до 1995. године.
Ми, који смо били почаствовани да заједно са њим оснивамо СПС и били чланови првог руководства, првог ГО и Извршног одбора ГО СПС, имали смо велико задовољство што смо могли заједно са Михаилом да радимо и да се дружимо.
Вођени највишим идеалима и цивилизацијским достигнућима, искрено смо желели да градимо демократску и правну државу, друштво социјалне правде и благостања, друштво слободних, равноправних и солидарних људи, друштво демократског социјализма. У жару оваквих расположења и хтења, сударили смо се са најтежим догађајима који су захватили подручје бивше нам отаџбине које су, између осталог, креирали неки други моћници, који су отворили пандорину кутију зла и силином оркана разнели кров наше заједничке југословенске куће. Ови "догађаји" нису поштедели ни живо ткиво српског народа и реинкарнирали су вековну коб сеоба и деоба.
У овим судбоносно тешким временима наш друг Михаило је умео да сачува мир, ведрину свог духа, оптимизам и још већу снагу и енергију, да се сучели са неизмерно тешким недаћама и стамено остане одан својим филозофским и политичким идеалима.
Без обзира на сву сложеност и тежину стања у коме смо се налазили, наш друг Михаило је у непосредном партијском раду непрестано инсистирао на спровођењу нашег Програма по демократским начелима на којима је СПС била изграђена. Иако је то било професорски прецизно и строго понашање имало је димензију младалачког идеализма које је ширио на нас остале. Инсистирао је на демократском механизму при доношењу свих одлука, посебно оних које су имале стратешки карактер. И на седницама, али и у неформалним и пријатељским разговорима, инсистирао је да партија не може да има социјалистички карактер, уколико није демократска, по начелима организовања и механизму доношења одлука. Увек је инсистирао на тези да без демократски организованих политичких партија и функционисања унутарпартијске демократије, нема ни демократски организоване државе.
Према онима који су били евентуално склони да се овај механизам заобиђе, био је веома строг и директан у саопштавању свог мишљења. Што је нечији ауторитет био виши, он је био строжији. Такође, што сте му били у људском смислу ближи, био је строжији. Због своје искрености и непосредности није сваки пут његова критика наилазила на разумевање, можда и због тога што је често имала и ноту очинског топлог прекора са којом нико није ни покушавао да полемише.
Без остатка одан свом ставу да живи живот своје филозофије, доживео је и велико неразумевање од својих партијских другова, који су га без разлога искључили из руководства и чланства СПС. Нису схватили да је Михаило увек био потребнији СПС-у него Партија њему. Он није мењао своје идеале, а када је поново затребала његова помоћ, он ју је несебично даривао и појединцима и СПС-у, укључујући и моју маленкост.
Када је у питању био духовни живот и систем вредности увек се супротстављао, до краја, без остатка, сумњивим политичким врлинама и по тој основи, осваривању било каквих привилегија. Инсистирао је на устројавању система вредности заснованом на честитом раду и знању, без обзира на врсту и природу рада, и на истинском патриотизму.
Као врхунски интелектуалац и патриота, политику није ни схватао ни доживљавао као борбу за власт или личну позицију, већ као шансу да сваки појединац искаже своју стваралачку моћ, способност пројектовања и практичног остваривања идеје за коју се определио.
Сећам се, било је то 1990, Михаило је био у САД, где је држао предавања на једном универзитету. Позвао сам га да дође на прво представљање програма СПС на ТВ Србије, пред прве вишестраначке парламентарне изборе. Дошао је, и кад сам затражио од њега копију авионске карте да би му рефундирали трошкове пута, насмејао се, рекавши ,,не долази у обзир, ваљда могу ја да поклоним мојој партији једну повратну авионску карту,,. Узгред, било је то сигурно више од 1000 долара. Знам да, за то време, док смо заједно радили у руководству СПС, никада није наплатио ниједну дневницу, нити свој рад у партији, који је био скоро на нивоу професионалног ангажовања.
Када је реч о државним и националним питањима, наш друг Михаило је посебно инсистирао на слободи као најважнијој цивилизацијској вредности, на консолидацији и сабирању покиданих нити у тешко рањеном ткиву нашег националног бића. Веома једноставно и језгровито је дефинисао приоритете у националној и државној политици који су обухватали:
- максимум могућег суверенитета Републике Србије и одржање територијалног интегритета;
- организовање Србије као модерне демократске државе;
- рационално организовање привреде утемељено на искуствима савремених развијених друштава и модерне економске науке;
- обнову становништва;
- очување животне средине; говорио је: "Морају се спречити даља загађења животне средине и избегавати свако расипање сировина и енергије";
- очување нашег културног идентитета.
Потребу и принципе доношења националног програма детаљно је обрадио у 8. тому својих сабраних дела "Оспоравања и ангажовања".
Академик Михаило Марковић непрестано је указивао да је несклад између материјалне и духовне моћи једнако погубан по друштвени напредак, без обзира да ли је реч о појединцу на власти или великој државној сили.
Када се, готово преко ноћи, велики део српског народа нашао под власти оних који нису желели постојање заједничке југословенске државе, Михаило је радио на духовној хомогенизацији нашег народа и инсистирао је на уверењу да можемо да изградимо такав духовни простор који може да буде изнад свих политичких ограничења. Заједно смо више пута обилазили Републику Српску крајину и Републику Српску. Једном таквом приликом ми је указао посебну част. Био је позван да у поводу издања свог капиталног дела, говори у Книну и Бенковцу на тему Филозофија науке и српско национално питање, а мене је позвао да ја представим његова сабрана дела. Такву прилику и такву част нажалост, нећу више имати у свом животу.
И поред тога што је академик Михаило Марковић натпросечно много радио, увек је умео да одвоји време да разговара са нама и да нас посаветује, топло, другарски, али је истовремено желео да и сам буде саветован и обавештен, а урођену знатижељност, која краси сваког врсног интелектуалца, исказивао је искрено и непосредно. Његов кабинет у Академији наука у току радног времена, а кућни дом после радног времена, била су места добродошлице за огроман број пријатеља и другова и више од тога.
Михаило је сматрао да је за СПС од посебне важности како се њени чланови, посебно истакнути функционери, односе у свакодневној комуникацији са обичним или како би неко рекао ,,малим,, човеком. Сматрао је једноставно, да по дефиницији, социјалиста мора да буде и добар човек.
Академик Михаило Марковић, као мислилац изразито логичко-појмовног дуктуса, филозофију никада није сводио на методологију научног знања и појмовну анализу. Он ју је уздизао на ,,теоријски израз глобалног историјског идеала читаве једне историјске епохе,,, односно на ,,целовиту, рационалну и критичку свест човекову о свету у којем живи и основним циљевима своје делатности,,. Између осталог, стога Михаило Марковић није одустајао и поред неразумљивих поступака крајње окрутности дела света према нама, да тумачи и брани нашу визију заједничке европске културе, нашег европског идентитета који је рођен на Балкану још у античкој Грчкој, да указује на право народа и државе да сагласно важећим међународним конвенцијама слободно одабира свој пут и слободан развој. Михаило никада није могао да прихвати ни стране ни неке домаће оцене да смо учинили злочин зато што смо се борили за слободу, да смо криви што смо веровали у трајну вредност успостављених међународних односа, конвенција и декларација УН и ОЕБСа, што смо веровали у трајну вредност и ненарушивост старих пријатељстава и савезништава.
Верујем да није случајно што последње капитално Михаилово дело носи назив ,,Јуриш на небo".
Поштована породицо, драги пријатељи,
Била је посебна привилегија бити друг са Михаилом, бити поред њега, било на заједничком задатку било дружећи се у опуштеној атмосфери. Деловао је једноставно и непосредно, уносећи неку посебну енергију, динамику и оптимизам међу присутне. За његову енергију препрека није било.
Свом народу, српској и европској филозофији, оставио је велико дело у наслеђе, а свима нама у СПС са којима је сарађивао, радио и дружио се, веру у трајне вредности друштва социјалне правде, идеале слободе, људске равноправности и солидарности и макар по једно зрно своје мудрости и доброте, као трајну вредност која ће трајати онолико колико ми будемо трајали.
СПС и ми, Михаилови другови и саборци, дугујемо му вечну захвалност.
Нека је вечна слава нашем другу Михаилу Марковићу
Проф. Коста Чавошки
Реч на сахрани Михаила Марковића
Уважена породицо,
Поштоване колеге и пријатељи Михаила Марковића.
Мени је припала част да се у име Српске академије наука и уметности опростим од једног од наших најпознатијих и најугледнијих чланова, који је то постао јоп 1963. године, у својој четрдесетој години, и који већ скоро 47 година, својим угледним именом и великим научним делом сведочи широм света о часном имену наше Академије.
Још су стари Грци говорили да је карактер човекова судбина. Управо се то може рећи за Михаила Марковића, који је у свету наш најугледнији филозоф и увек добро позната, али, са становништа режима, и спорна јавна личност, која је била изложена жестоким осудама и дуготрајним прогонима. Он је, пре свега, био истинољубив човек, не наравно због тога што је предавао логику и методологију научних истраживања у којима је појам истине кључни појам, него, пре свега, због тога што се држао начела да частан човек момра да говори оно што мисли, а да чини оно што говори.
Друга Марковићева карактерна црта била је завидна храброст, која се у појединим тренуцима, нарочито у младости, граничила са неустрашивошћу. Тако је он у својој двадесет и првој години, са главом у торби, врбовао по Београду добровољце за одлазак у партизане на југу Србије, одводио их до првих борбених линија, а онда се враћао да настави са тим опасним и погибељним послом. А, када се крајем маја 1944. године и сам придружио партизанским одредима, именован је за комесара Првог батаљона Тринаесе бригаде и одговарао за неколико стотина људи. У том својству 29. октобра 1944. године преживео је страшну погибију у којој је од 300 његових бораца само 30 остало у животу, док је њега самог један метак окрзнуо по шајкачи, а други по рамену.
За разлику од многих у зрелим годинама, који се нерадо излажу било каквим ризицима, а камоли егзистенцијалним опасностима, Михаило Марковић је и у својој педесетој години био спреман да са породицом ризикује посао, академску каријеру, елементарну егзистенцијалну сигурност, па и властиту слобуд због очигледне могућности кривичног гоњења и утамничења. И тако је показао да је и упедесет и првој години био онај исти Михаило који је у својој двадесет и првој години неколико пута гледао смрти у очи.
Сабирајући своје велико животно искуство, скоро је рекао да је битно «ходати усправно до краја». Михаило Марковић Пиља увек је био усправан и ни пред ким није пузио нити је икоме дозволио да му стане на жуљ. Управо су ова морална чврстина и постојансот били трећа одлика његовог карактера. Да није било ове карактерне црте, Марковић ни са изворним даром и неуморним радом не би постигао оне успехе у филозофији до којих се током свог плодног живота довинуо.
Захваљујући овим карактерним цртама, Михаило Марковић је био неустрашив критичар свих послератних режима, врхунски интелектуалац у негдашњој Југославији и нашој Србији, једини српски филозор широко познат у свету и изузетно доследан политички мислилац, који је јавно заступао своја уверења независно од тога да ли су за собом повлачила похвале и погодности или покуде и велике егзистенцијалне ризике.
Иако нисмо најпозванији да судимо о његовим књигама, нарочито из области логике, методологије наука и филозофије језика, нема никакве сумње да је од свих негдашњих југословенских и садашњих српских филозофа објавио у иностранству највише књига на више страних језика, од којих су неке објављиване и више пута у великом тиражу. И што је још важније, за разлику од других наших филозофа, социолога и политиколога ,који су били добродошли овде или онде у иностранству, Михаило Марковић је радо приман свуга у свету друштвене науке и филозофије, па скоро да није било конгреса филозофа или значајнијег филозофског скупа на којем он није учествовао или познатијег универзитета на којем он није гостовао, одржао предавање или учествовао у некој великој расрпави.
У широком кругу марксиста и социјалиста, којем је Михаило Марковић припадао од своје ране младости, било је и оних који су силовитије и жешће од њега заступали и спроводили поглед на свет у који су веровали. Нама, међутим, није познат ниједан од њих који је промишљеније и доследније био марксиста и социјалиста целог свог дугог и плодног живота, а да никада, баш ниакада није очекивао и стекао ма и најмању материјални корист. Такве некористољубиве људе у свету политике треба свећом тражити, ако се уопште могу наћи. Управо због тога ће Михаило Маркоивћ и многима после нас бити светао пример за углед.
Поштовани Михаило, почивате у спокоју и заслуженој слави!
У Београду, 9. фебруара 2010. године
< Претходна | Следећа > |
---|